Rodič 21. století: Labyrint sítě a ráj srdce

Rodič 21. století: Labyrint sítě a ráj srdce

Rodič 21. století: Labyrint sítě a ráj srdce

27.09.2024

Jste spící vrátný, policista, detektiv nebo průvodce dětí digitálním světem? Závěr cyklu přednášek pro rodiče v DDM Stodůlky patřil Labyrintu sítě a ráji srdce.

 

V červnu 2024 se konalo v DDM Stodůlky poslední setkání cyklu přednášek pro rodiče

 v tomto školním roce. Od října 2023 jste se mohli seznámit s různými pohledy na 

digitální rodičovství, rizikové chování dětí a příležitosti i rizika internetu a mobilů v

rukách našich dětí. Jednotlivé díly cyklu jsme pro Vás popisovali v článcích

na blogu DDM Stodůlky i na portálu iPRAHA13.

     říjen  - Úvodní setkání, svět dětí a technologií (lektor Petr Naske, Elixír do škol)

     listopad – Informatické myšlení a robotika ve školách (lektor Petr Naske, Elixír do škol)

     prosinec – Dezinformace (lektor Anna Vopletalová, FAKESCAPE)

     leden - Rodičovská kontrola na mobilech a PC (lektor Petr Naske, Elixír do škol)

     únor -  Workshop na město Kybrno (lektor Pavel Brejcha, FAKESCAPE)

     březen – Děti a youtubering (lektor Filip Toman, DDM Stodůlky)

     duben – Digiděti a jejich rodiče (lektor Jan Kršňák, DIGIDETI.CZ)

     květen – Umělá inteligence (lektoři Michal Kučerák, Tactical Tech a Petr Naske, NPI ČR)

     červen – Labyrint sítě a ráj srdce (lektor Adéla Lábusová, Jules a Jim)

Předběžný zájem o další cyklus přednášek můžete vyjádřit posláním mailu na DDM Stodůlky, m.stepankova (et) ddmstodulky.cz

Jste spící vrátný, policista, detektiv nebo průvodce dětí digitálním světem?

Na přednášce se rodiče tentokrát dozvěděli od lektorky Adély Lábusové i nějaké vypozorované škatulky druhů rodičů ve vztahu k technologiím a svým dětem. Proběhla tak reflexe celého roku přednášek a setkání k digitálnímu rodičovství.

Policista

  1. Nastavuje hranice – pravidla.
  2. Sleduje dodržování pravidel a stanovuje sankce.
  3. Vysvětluje rizika (i strašením).
  4. Je důsledný a pozorný.

Spící vrátný

  1. Nesleduje a nezajímá se, jak děti obrazovku užívají.
  2. Různé důvody:
    1. Je nekonzistentní, nedůsledný (nesleduje dodržování limitů).
    2. Nenastavuje limity nebo jen vágně.
    3. Limituje obrazovku pouze časem a jinak to „nechává být“.

Detektiv

  1. Sleduje činnost v online prostředích.
  2. Dohledává důkazy.
  3. Sleduje vývoj digitálních technologií a informuje o tom.
  4. Pokud převažuje, řeší se jen důsledky, nikoliv příčiny a prevenci.

Průvodce

  1. Provází děti online prostředími.
  2. Sdílí s dětmi, jak kybersvět obývají, včetně přínosů, které jim to dává.
  3. Vede otevřenou diskuzi a poskytuje prostor pro bezpečnou reflexi i nepříjemných zkušeností.
  4. Primárně nehodnotí, nesoudí a nebagatelizuje, ale vysvětluje a ukazuje možnosti.
  5. Rozvíjí dovednosti.

Labyrint sítě a ráj srdce

Online kurz Labyrint sítě a ráj srdce zdarma nabízí rodičům i učitelům spolek Jules a Jim. Projekt Labyrint sítě a ráj srdce představuje ucelený přístup ke kyberprevenci, který je založen na vyváženém postoji k digitálním technologiím a koncepci wellbeingu (i digitálního) jako rozvoje dovedností v online i offline prostředí. Online kurz vysvětluje všechna důležitá východiska pro to, jak vést děti, aby jim užívání digitálních technologií dobře sloužilo a nikoliv škodilo. I složitá, komplexní, náročná témata vysvětluje kurz na konkrétních příkladech, příbězích a v dialozích, s ukázkami z praxe, interakcemi, infografikami a s odkazy na další zdroje.

Digitální technologie se staly samozřejmou součástí života dětí a dospívajících, a proto také častým tématem diskuzí a otázek výchovného přístupu. Online kurz vám na tyto otázky poskytne vyčerpávající odpovědi a dá návody, jak zajistit dětem a dospívajících podporu, aby jim obrazovky dobře sloužily a neškodily. Seznámíte se s účinným přístupem, který reflektuje pozitivní i negativní důsledky vlivu digitálních technologií v souladu s aktuálními výsledky výzkumů. To, jaké důsledky se projeví, můžeme významně ovlivnit právě podporou, jakou dětem a dospívajícím poskytujeme.

Podstatné je zaměřit se na rozvoj dovedností, v online i offline prostředích. V kurzu představujeme koncepci wellbeingu (celkového zdraví) a digitálního wellbeingu a vysvětlujeme je na základě aktuálních znalostí o vlivu digitálních technologií na člověka. Dozvíte se vše podstatné: co je wellbeing a co je digitální wellbeing, jak souvisí s rozvojem dovedností, a na základě toho, jak děti vést ke zdravému užívání obrazovek.
V kurzu získáte praktické návody a postupy pro to, jak realizovat účinnou prevenci negativních důsledků digitálních technologií, a obdržíte všechny důležité odkazy na další zdroje, videa, audia a aktivity. Utříděný seznam všech odkazů obdržíte po absolvování celého kurzu. Pedagogičtí pracovníci obdrží na konci kurzu aktivity do výuky pro podporu digitálního wellbeingu. Získáte ucelený vhled a návod, jak děti provázet online prostředím.

Zpět

Cookies


Cookies jsou malé datové soubory, které internetové stránky ukládají na Váš počítač nebo mobilní zařízení v okamžiku, kdy si tyto stránky začnete prohlížet. Tyto soubory jsou při návratu na webovou stránku pomocí prohlížeče odeslány zpět na servery. S pomocí cookies má webová stránka informace o předchozích aktivitách uživatelů.

Pomocí vašeho prohlížeče můžete spravovat vaše cookies. Vždy máte možnost již uložené cookies smazat. Dále v závislosti na vašem prohlížeči je možné omezit využívání cookies pro konkrétní webovou stránku, omezit jejich ukládání či nastavit nucené smazání všech cookies po uzavření prohlížeče.


Technické

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Z tohoto důvodu nepožadujeme Váš souhlas s jejich využitím. Technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány.

Statistické

Statistické cookies umožňují měření výkonu našeho webu. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Pokud vypnete používání statistických cookies ve vztahu k Vaší návštěvě, ztrácíme možnost analýzy výkonu a optimalizace.